Om Kapula
Kapula – Fra hobby til fuldtid
Kapula begyndte som en hobby i Ilse Appelgryns køkken i 1993 og fik hurtigt sit eget liv og blev i 1994 en fuldgyldig familie virksomhed. I dag kan Kapula prale af en personalekapacitet på 160 mennesker som fortsætter med at vokse.
Unikke og farverige designs
Kapulas unikke stearinlys og keramik er alle håndlavede i Bredasdorp, en lille by beliggende i hjertet af Sydafrikas smukke Overberg-region.
Alle råvarer er omhyggeligt indkøbt for at sikre, at alle Kapula-produkter er af højeste kvalitet. Hvert eneste produkt er udformet i hånden fra start til slut.
Et Kapula-design er umiskendeligt – det er farverigt, modigt og reflekterende over Afrikas livlige ånd.
Skabelse af bæredygtig beskæftigelse
Designteamet består af Ilse, hendes datter og håndmalerne selv. Denne inkluderende, samarbejdsbaserede tilgang sikrer variation i overensstemmelse med aktuelle tendenser samt en følelse af ejerskab for alle ansatte.
I et lille landbrugssamfund, hvor det ikke er let at finde et job, forbliver vi stærkt loyale over for vores håndlavede processer for at sikre bæredygtig beskæftigelse for så mange mennesker som muligt.
Mere end 90% af vores medarbejdere er kvinder, hvoraf halvdelen har været en del af vores team i mere end 10 år.
WFTO
At blive certificeret som en garanteret Fair trade organisation er det højest mulige medlems niveau i World Fair Trade Organisation (WFTO).
Denne unikke og eftertragtede etiket gør det nemt for forbrugerne at identificere og købe produkter, der virkelig overholder de 10 principper for Fair trade.
Det robuste og troværdige garantisystem bag dette mærke betyder, at vi gennemgik den mest grundige vurderings- og revisionsproces og løbende overvåges for at sikre, at vores produkter produceres og handles i henhold til etiske og fair trade-standarder.
Selv om vi altid har været forpligtet til at være en etisk ansvarlig producent af kvalitetshåndværk i Afrika (og internationalt) og bestræbt os på at handle retfærdigt og skabe et meget positivt og styrkende arbejdsmiljø, er det en utrolig stor ære for os at blive officielt anerkendt for disse bestræbelser.
De 10 principper for fair trade
1. SKABE MULIGHEDER FOR ØKONOMISK UDSTYRKEDE PRODUCENTER
Fattigdomsbekæmpelse gennem handel er en central del af organisationens mål.
2. GENNEMSIGTIGHED OG ANSVARLIGHED
Organisationen er gennemsigtig i sin ledelse og kommercielle relationer. Den er ansvarlig over for alle sine interessenter og respekterer følsomheden og fortroligheden af kommercielle oplysninger, der leveres. Kommunikationskanalerne er gode og åbne på alle niveauer i forsyningskæden.
3. FAIR HANDELSPRAKSIS
Organisationen handler med bekymring for marginaliserede små producenters sociale, økonomiske og miljømæssige velfærd og maksimerer ikke profitten på deres bekostning.
4. BETALING AF EN RETTIG PRIS
En fair pris er en, der er blevet gensidigt aftalt af alle gennem dialog og deltagelse, hvilket giver fair løn til producenterne og også kan bæres af markedet.
5. SIKKER INGEN BØRNEARBEJDE ELLER TVANGSARBEJDE
Organisationen overholder FN-konventionen om barnets rettigheder og national/lokal lovgivning om ansættelse af børn.
6. FORPLIGTELSE TIL IKKE-DISKRIMINERING, LIGESTILLING AF KØN OG KVINDERS ØKONOMISKE BETYDNING OG FORENINGSFRIHED
Organisationen diskriminerer ikke med hensyn til ansættelse, aflønning, adgang til uddannelse, forfremmelse, opsigelse eller pensionering baseret på race, kaste, national oprindelse, religion, handicap, køn, seksuel orientering, fagforeningsmedlemskab, politisk tilhørsforhold, hiv/aids-status eller alder.
7. SIKRING AF GODE ARBEJDSFORHOLD
Organisationen sørger for et sikkert og sundt arbejdsmiljø for medarbejdere og/eller medlemmer. Den overholder som minimum nationale og lokale love og ILO-konventioner om sundhed og sikkerhed.
8. TILBYDE KAPACITETSOPBYGNING
Organisationen søger at øge positive udviklingsmæssige virkninger for små, marginaliserede producenter gennem Fair Trade.
9. FREMME AF FAIR TRADE
Organisationen øger bevidstheden om målet med Fair Trade og om behovet for større retfærdighed i verdenshandelen gennem Fair Trade. Ærlige reklame- og marketingteknikker bruges altid.
10. RESPEKT FOR MILJØET
Organisationer, der producerer Fair Trade-produkter, maksimerer brugen af råmaterialer fra bæredygtigt forvaltede kilder i deres sortimenter og køber lokalt, når det er muligt.