Om Gone Rural
Gone Rural
Gone Rural er et Swazi håndværkselskab inspireret af kvindelige vævere, som bruger kreativitet og design til at antænde forandring på fællesskabs niveau gennem etiske, håndlavede produkter.
Gone Rural begyndte som én kvindes vision om at styrke
kvinder i Swazilands mest afsidesliggende områder og som 25 år senere er vokset til at tilbyde indkomst til mere end 780 kvindelige håndværkere i flere afsidesliggende landdistrikter.
Græsset
Lutindzi Grass er græs, der vokser på de stenede bjergtoppe i Hhoho- og Manzini-regionerne. Det er bæredygtigt høstet ved at skære det over rødderne, som gør det muligt at vokse naturligt igen.
Lutindzi er det originale materiale, der inspirerede Gone Rural’s produkter. Græsset kan farves i forskellige farver og væves i en række former og designs og har vist sig at være vandtæt og pletbestandig på grund af sin stærke, voksagtige finish.
Lukhasi er et stærkt, tykt græs, som findes i sumpområder og anvendes i sin rå form som styrkelseskernen af vores robuste produkter.
eDlangeni kurvene
I et unikt samarbejde har de kvindelig håndværkere i EDlangeni uddannet sig i en ny vævnings teknik som de har oversat til denne skål.
Som en del af et nyt projekt kalledet “The Gone Rural Weaving Academy” har elve dygtige vævere fra Lavumisa regionen deltaget i en serie af workshops og udviklet en undervisningsplan af Lavumisa teknikken, en vævestil som kvinder fra denne region har mestret gennem generationer!
Disse kvinder rejste herefter til eDlangeni for at lære kvinderne her denne nye vævemetode trin for trin og dele deres erfaring og ekspertise.
Ideen med denne træning har været at udvikle større indtjeningsevne for kvinderne i eDlangeni, hvilket til gengæld vil muliggøre bedre adgang til sundhedspleje, uddannelse, og ernæring.
Håndværkerne har beskrevet deres sammenkomst til dette særlige projekt som ‘kærlighed, samhørighed og en opbygning af venskab.«
Lavumisa Kurvene
Ved at bruge vores signatur materiale, er disse Lavumisa kurve eksklusive til GoneRural.
Siden 1992 har vi trænet over 250 kvinder i denne kurvestil og hævet kvaliteten og design af de færdige produkter i det omfang, hvor mange af kurvene er blevet samlerstykke og er nu kendt som et varemærke fra Swazi området.